søndag den 9. december 2012

Anmeldelse: Odins Labyrint




Dette er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget af forlaget Lindhardt og Ringhof. Holdningerne der kommer til udtryk, er 100% mine egne.

Titel: Odins Labyrint
Org. titel: ---
Serie: ---
Forfatter: Mads Peder Nordbo
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sider: 416
Sprog: Dansk

Fra forlaget: ODINS LABYRINT er en spændingsroman om den unge studerende Mathias, der under et ophold i London hvirvles ind i en livsfarlig og gådefuld historie med tråde helt tilbage til den nordiske mytologis oprindelse. 

Fra gamle dokumenter får han kendskab til en spektakulær viden – en af verdens største og bedst bevarede hemmeligheder om kristendommens fundament – der gennem tiden er blevet holdt skjult af dunkle katolske broderskaber med mord på samvittigheden. 

Spørgsmålet er, om også Mathias nu er i fare.

Anmeldelse: Lad mig slå det fast med det samme: Hvis ikke du allerede har læst bogen, så skynd dig at sætte den på ønskelisten eller løb ud og køb den! Hvis jeg havde haft råd, så havde jeg foræret den til alle jeg kender.
Bogen sammenlignes med Dan Browns bøger om Robert Langdon og selvom jeg kan godt se en lille forbindelse, synes jeg nu alligevel ikke det er helt rammende. Der er en anderledes stemning i denne bog. Jeg har ikke læst ret mange spændingsromaner i mit liv, men det skal der laves om på nu. Min eksamenslæsning bestod af 70% Odins Labyrint og 30% matematikbog. Ups. Flere gange glemte jeg tiden fuldstændigt og der var en del ting, der kom bag på mig. Sådan skal det jo også helst være i en spændingsroman.
Sprogligt skal Mads have en stor kompliment! Det var rigtig, rigtig godt. Super let at læse, men alligevel på et niveau der føltes passende. Jeg kunne ikke lade være med at føle, der var lidt Jussi Adler-Olsen over sproget og det var jeg rigtig glad for. Det gjorde kun bogen endnu bedre. Måden karaktererne var beskrevet på var også hen i den boldgade. Jeg var vild med den varme karaktererne var beskrevet med - både de gode og de onde havde en side der gjorde, at man alligevel, om ikke holdt af dem, så i hvert fald forstod dem.
Plottet var som sagt super spændende, krydret med uhygge, historie, religion, spænding, kærlighed, ja stort set alt. Er man ikke historieinteresseret, så kan man sagtens læse bogen alligevel. Jeg var i hvert fald super begejstret. Jeg havde slet ikke set den slutning komme, men nu hvor jeg tænker over det, så var det bare den eneste rigtige måde at slutte på.
Jeg håber snart, der kommer nyt fra Mads igen - også selvom Odins Labyrint stadig er temmelig ny. Jeg vil i hvert fald meget gerne have mere. Og meget gerne snart.

3 +'er: 
- Sproget.
- Spændingen.
- Karaktererne.

3 -'er:
- Smudsbind. Ugh. Jeg kan virkelig ikke arbejde med dem.
- Lidt for kort enkelte steder.
- Mathias' mor ville jeg gerne have hørt endnu mere om.

Karakter 1-5:

7 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Nu har jeg efterhånden læst så mange positive anmeldelser af denne bog, at den bliver nødt til at komme på min liste over bøger, der skal læses. Jeg er dog lidt forbeholden pga. referencen til Dan Browns bøger, men lad os nu se - håber denne bog er noget mere troværdig :-)

Ditte sagde ...

Den lyder rigtig god. Kunne helt sikkert godt være en bog jeg også vil læse, i den nærmeste fremtid.

Og så er jeg nysgerrig for at vide, hvad et smudsbind er?

Irene E. Jensen sagde ...

@Ditte - Et smudsbind er det "papir" de kommer uden på nogen hardbacks.

Ditte sagde ...

Det der 'stof'lignende? :)

Irene E. Jensen sagde ...

Nej det er mere papir agtigt

Toke Riis Ebbesen sagde ...

Til de der er bange for Dan Brown-referencerne:

Det er ren marketing fra forlaget side. Bogen har delvist tematikker til fælles, og det er, som Browns bøger, spænding baseret på teorier om fortiden. Men der ophører ligheden. Mads Norbos bog er betydeligt bedre skrevet håndværk end Browns ultratrivielle stil. Karaktertegningen er bedre.

Jeg er selv vild med den, og er sikker på at der kommer en fortsættelse.

Rebekka Andreasen sagde ...

Glæder mig rigtig meget til at læse den. Og synes altid, det er en fryd at opdage nye forfattere.