fredag den 27. juli 2012

Anmeldelse: City of Bones (The Mortal Instruments #1)

Titel: City of Bones
Org. titel: ---
Serie: The Mortal Instruments #1
Forfatter: Cassandra Clare
Forlag: Walker Books
Sider: 442
Sprog: Engelsk

Fra goodreads:  When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder -- much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Then the body disappears into thin air. It's hard to call the police when the murderers are invisible to everyone else and when there is nothing -- not even a smear of blood -- to show that a boy has died. Or was he a boy?


This is Clary's first meeting with the Shadowhunters, warriors dedicated to ridding the earth of demons. It's also her first encounter with Jace, a Shadowhunter who looks a little like an angel and acts a lot like a jerk. Within twenty-four hours Clary is pulled into Jace's world with a vengeance, when her mother disappears and Clary herself is attacked by a demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know. . . . 


Exotic and gritty, exhilarating and utterly gripping, Cassandra Clare's ferociously entertaining fantasy takes readers on a wild ride that they will never want to end.

Anmeldelse: Det her bliver stort. Det bliver rigtig stort! I hvert fald efter min bedste overbevisning. Det var en helt fantastisk begyndelse på en serie og jeg er nød til snart at læse videre. Tempoet var virkelig højt fra første side og jeg stødte ikke på nogen "døde passager," hvor der intet skete. Det var ret fantastisk.
Handlingen skrider hurtigt frem og man er på intet tidspunkt overladt til selv at finde ud af, hvad der egentlig skete og hvorfor. Der var både overraskelser, spænding og humor. Desværre var der også flere ting, jeg godt havde regnet ud relativt tidligt.
Karaktererne var helt fantastiske, jeg var virkelig vild med Isabelle. Hun har bare den skønneste humor, der fik mig til at le højt for mig selv. Samtidig elskede jeg Alecs kyniske personlighed. Men det stopper ikke her! Nej nej. Simon er skøn, Jace er skøn, Luke er skøn og sådan kunne jeg blive ved. Hovedpersonen Clary var hyggelig at følge gennem eventyret og jeg blev faktisk overrasket over, hvor voksent hun var beskrevet, i forhold til at hun kun er 15 år. Der er rigtig mange eksempler på "dumme" hovedpersoner derude og Clary er heldigvis ikke en af dem.
Det flydende sprog bevirkede, at siderne faktisk vendte sig selv. Man skulle liiiige have en side mere med, inden man lagde sig til at sove. Beskrivelserne virkede levende og gjorde det let at forestille sig, hvordan tingene har set ud.
Jeg fik lidt associationer til Harry Potter universet. Mundanes og muggles er bare et af eksemplerne. Men lad nu være at læse bogen, og forvent noget i stil med Harry Potter ;)
Jeg tror, jeg har fået mig en ny favoritserie. Jeg kan ikke vente med resten!

Karakter: 5/5

Ingen kommentarer: