tirsdag den 19. juni 2012

Anmeldelse: Stadig Alice



Titel: Stadig Alice
Org. titel: Still Alice
Serie: ---
Forfatter: Lisa Genova
Sider: 318
Sprog: Dansk

Fra bagsiden: Alice Howland er stolt af det liv, hun har skabt sig. I en alder af halvtreds år er hun kognitiv psykolog ved Harvard og en verdenskendt lingvist, og også på hjemmefronten er alt, som det skal være: en dejlig mand og tre pragtfulde børn, der dog nu er flyttet hjemmefra. Hun synes måske, at hun en gang imellem kan være lidt glemsom, fx gå ud i køkkenet og så have glemt, hvad hun egentlig skulle derude, men helt ærligt, hvem kender ikke den situation? Først da Alice står på et gadehjørne i det kvarter, hvor hun har boet i en menneskealder, og ikke aner, hvordan hun kommer hjem, indser hun, at der er noget rivende galt, og den efterfølgende diagnose, alzheimers, fejer benene væk under både hende og familien. Med ét slag er hele det velordnede, dejlige, tjekkede liv vendt på hovedet, og forude venter kun mørket. Man skulle tro, at man med et så alvorligt emne kun kan skrive en dyster og forfærdelig bog, men det er ikke tilfældet her. Midt i alt det sørgelige stråler varme og kærlighed, medmenneskelighed, medfølelse og såmænd også humor ud af historien om Alice.

Anmeldelse: Jeg har kigger på den her bog i meget, meget lang tid, udelukkende pga. coveret. Jeg har haft den i hænderne utallige gange i boghandlen, men altid stillet den tilbage. Tilbage i februar, da jeg var på bogudsalg med min mor, røg den endelig ned i kurven. Det kan godt være, man ikke kan dømme en bog på dens cover, men det føltes virkelig som om, den her bog bare var til mig. Alligevel skulle de gå fire måneder, før jeg fik den læst. Det skyldes faktisk kun én ting; angst for at blive afvist skuffet over min store kærlighed bogen. En bog om alzheimers er næppe tiltænkt os i 20'erne.
Skal jeg beskrive bogen med tre ord, vil jeg sige grin, gråd, tanker. Det var, hvad bogen gjorde ved mig. Den satte gang i lattermusklerne, tårekanalerne og tankerne. Alzheimers er en skrækkelig sygdom. Jeg er godt med på, at det her er en fiktiv fortælling, men alzheimers er jo virkelighed for mange mennesker.
Sproget i bogen var meget let og ligetil og man kom hurtigt til at holde af Alice og hendes familie. Jeg kunne mærke hendes frustration, hendes sorger og bekymringer. Det krøb under huden på mig. Der er ikke ret meget andet at sige.
Jeg har ikke fortrudt et eneste øjeblik, at jeg tog den her bog med hjem. Det er en virkelig smuk historie. Sørgelig, men smuk.

Karakter: 5/5

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Absolut en af de bedste bøger, jeg har læst i løbet af det seneste år. Kan huske at tårerne trillede ned af kinderne på mig ved flere lejligheder, og det er altså sjældent, at det sker, når jeg læser bøger. Den gik lige i hjertet på mig.

Frk. Hyms sagde ...

Åh jeg elsker også bare den forside og med så fin en anmeldelse er jeg jo nødt til at læse den!

Ved ikke helt, hvor godt jeg synes det er, at du har fået din læselyst tilbage. Får frygtelig mange bøger på min to-read ;)