Anmeldelse: Den sommer alting ændrede sig (Summer #1)

Org. titel: The summer I turned pretty
Serie: Summer #1
Forfatter: Jenny Han
Sider: 246
Sprog: Dansk

Denne bog lå i min goodiebag til bogbloggertræffet og var fra Ane på forlaget Carlsen - tusind tak Ane! Meninger og holdninger er helt mine egne.

Fra bagsiden: Hver sommer glæder 15-årige Belly sig til at komme tilbage til det dejlige sommerhus i Cousins Beach og til de mennesker, hun holder allermest af: Susannah, som er Bellys mors bedste veninde, og hendes to sønner, Coread og Jeremiah. Belly har været vild med Conrad hele sit liv, og hun hbåer, at det bliver denne sommer, der sker noget mere imellem dem. Intet går dog helt som forventet. Ikke alene dukker en ny fyr, Cam, op på scenen, men også Jeremiah begynder at sende lange blikke til Belly, der kæmper en stædig kamp for at fange Conrads opmærksomhed of få ham til at se hende som andet end den lille pige, han har kendt hele sit liv. Det bliver en sommer med voldsomme følelser, en sommer hvor Susannahs sygdom ind i mellem skygger for solen, og den sommer hvor Belly fylder seksten - sommeren da alting ændrede sig.

Anmeldelse: En meget let og hurtig bog, som ved første øjekast virker overfladisk for den voksne læser mig, men som viser sig at være lidt mere end som så. Den har ikke bare et trekantsdrama, nej nej, det er ikke nok - den har et firkantsdrama ;) Hvem vælger Belly? De temaer synes at optage teenagepiger (og mig) i al uendelighed, men for mig fejler bogen altså lidt; jeg mærker kun Bellys kemi med én af drengene (og jeg vil ikke afsløre hvem). Bogen kommer kort ind på alkohol, rygning og stoffer, men gør det lidt for overfladisk til min stil. Alligevel kunne jeg godt lide bogen, der havde charme på sin helt egen måde og jeg er sikker på, jeg vil læse videre i serien. Mens jeg læst den på en eftermiddag, drømte jeg mig ud på stranden med en martini i hånden og halvnøgne mænd rendende rundt omkring mig. Desværre var realiteten en anden. Ikke desto mindre var denne bog et godt pusterum fra hverdagen.
Jeg har spurgt min søster, der er i gang med bogen, hvad hun synes. Hun synes den virker rigtig god og er meget begejstret indtil videre. Jeg er ikke i tvivl om, at er man - som hende - i den rette målgruppe, så er det her et stykke rigtig godt litteratur.

Karakter: 3/5