Anmeldelse: Mediatropolis

Org. titel: ---
Serie: ---
Forfatter: Freddy E. Silva
Forlag: Valeta
Sider: 357
Sprog: Dansk

Fra forlaget: I år 2060 er verdens mest magtfulde selskab en gigantisk og kynisk mediekoncern ved navn GigaMedia. GigaMedias mest populære produkt er programmet FuldMetal, hvor forbrydere udkæmper en blodig og livsfarlig kamp om en jernkugle på en magnetisk spillebane.

Hovedpersonen, Nicholas King, er dømt for mordet på sin kone. Nu er han havnet i FuldMetal sæson 2060! Nicholas er dog langt fra at være en psykopatisk morder, og han elskede sin kone overalt på jorden.

Hvem står i virkeligheden bag det brutale mord på hans kone?
Hvor omfattende er GigaMedias indflydelse, og er det muligt at finde frem til sandheden i et samfund præget af overfladisk underholdning?
Vil det overhovedet lykkedes Nicholas at slippe levende fra finalen – TotalStål 2060?!

Anmeldelse: Det første jeg blev fanget af, var sproget. Er der noget Silva kan, så er det at formulere sig på skrift. Det var virkelig en fornøjelse, at læse en dansk ungdomsbog, hvor man ikke sad med følelsen af, at blive talt ned til. Tværtimod var sproget holdt på et sådant niveau, at det i mine øjne hæver målgruppen aldersmæssigt. Jeg kunne blive ved. Dialogerne var super gode, beskrivelserne ligeså. Det er en virkelig velskrevet debutroman man får i hænderne.
Handlingsmæssigt kan man også godt fornemme, der er lagt lidt tanker bag. Moralen står klar og tydelig når man lukker bogen. Den giver lidt stof til eftertanke trods alt. Er vi bare slaver af medierne, når alt kommer til alt? Selve idéen med, at der ikke bare er det store mediespørgsmål, men også et mord der skal opklares fængede mig, da det gav bogen lidt mere spænding og dybde end som så. Der hvor jeg personligt blev lidt skuffet, var de sidste 100 sider. Jeg følte tingene blev lidt for hurtigt opklaret i forhold til bogens længde og samtidig var slutningen lidt forhastet (jeg ved godt, det lyder lidt underligt). Det blev jeg egentlig lidt ærgerlig over, da resten af bogen var super god, spændende og intens.
Karaktermæssigt er vi et sted, hvor alle kan være med. De forskellige karakterer lærer man relativt hurtigt at kende og man forstår hurtigt deres motiver. Samtidig er deres personligheder også sat lidt i perspektiv, man er ikke enten god eller ond, men man kan godt være begge dele. Desværre var der ingen af karaktererne der sådan rigtig gjorde indtryk på mig, udover Nicholas' kone, som jo ikke rigtig var med, da hun er død. Det var lidt en skam.
Helt overordnet set, var jeg positivt overrasket over denne bog, jeg havde slet ikke forventet noget af den, men blev virkelig overrasket, mest på baggrund af sproget, men til dels også handlingen.

3 +'er:
- Sproget.