søndag den 1. juli 2012

Anmeldelse: Catching Fire (The Hunger Games #2)


Titel: Catching Fire
Org. titel: ---
Serie: The Hunger Games #2
Forfatter: Suzanne Collins
Sider: 472
Sprog: Engelsk

Fra goodreads: Sparks are igniting, flames are spreading and the Capitol wants revenge. 

Against all odds, Katniss has won the Hunger Games. She and fellow District 12 tribute Peeta Mellark are miraculously still alive. Katniss should be relieved, happy even. After all, she has returned to her family and longtime friend, Gale. Yet nothing is the way Katniss wishes it to be. Gale holds her at an icy distance. Peeta has turned his back on her completely. And there are whispers of a rebellion against the Capitol-- a rebellion that Katniss and Peeta may have helped create.

Much to her shock, Katniss has fueled an unrest she's afraid she cannot stop. And what scares her even more is that she's not entirely convinced she should try. As time draws near for Katniss and Peeta to visit the districts on the Capitol's cruel Victory Tour, the stakes are higher than ever. If they can't prove, without a shadow of a doubt, that they are lost in their love for each other, the consequences will be horrifying.

In Catching Fire, the second novel of the Hunger Games trilogy, Suzanne Collins continues the story of Katniss Everdeen, testing her more than ever before... and surprising readers at every turn.

Anmeldelse: Okay, det tog mig en rum tid at nå fra bog et til to. Faktisk næsten et halvt år. Sådan er det, når bøgerne på reolen er i evig konkurrence med hinanden. Som i forrige bog skal man et godt stykke ind, før historien for alvor begynder at udfolde sig, men det er så også den største kritik af bogen, jeg kan komme på. Siderne vendte sig af sig selv og hurtigt lå man midt på natten med dårlig samvittighed, fordi man faktisk burde have sovet. Man burde have lagt bogen fra sig lidt før, men kunne ikke, fordi man var opslugt i en hel anden verden; en verden, hvor troen på tingene gør, at man kan overleve. Om det har været Collins' hensigt med bogen, det ved jeg ikke, men jeg synes i hvert fald det er en vigtig lektie at lære af bogen. Tro på det. Du kan godt, hvis muligheden er der og du selv tror på det.
Trekantsdramaet mellem Katniss/Peeta/Gale er meget større i denne bog end forgængeren og det bliver bare aldrig kedeligt. Jeg har min favorit, men hvem det er, det vil jeg ikke fortælle, det skal i selv have lov at danne jer en mening om, hvis ikke i allerede har en.
Finnick... What's all the fuss about? Det kan godt være, jeg er nød til at læse bog tre for at forstå det, men lige nu er jeg helt blank. Hvorfor er han blevet så populær? Jo jo, han er da en fin karakter, men... Enlighten me, please!
Jeg har fået en anden yndling: Plutarch Heavensbee. Hvor er han dog bare en skøn karakter! Ham vil jeg helt sikkert glæde mig til at læse mere om og lære endnu bedre at kende.
Hende Suzanne Collins er altså bare for vild!

Karakter: 5/5

Ingen kommentarer: