fredag den 29. juni 2012

Anmeldelse: Anglicismo



Titel: Anglicismo
Org. titel: ---
Serie: ---
Forfatter: Michael Juhl Svendsen
Sider: 89
Sprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget af forfatter Michael Juhl Svendsen. Meninger er 100% mine egne.

Fra forlaget: Du ser det, oplever det og har endda selv været en del af det. - Livet.
Anglicismo tager dig med, ind i livet, mellem smil og rynker.
Hvor det at være fremmed for sig selv, i virkeligheden kan være ret så tæt på hvem man i virkeligheden er. 


Uddrag:
Fra "Ballets Dronning"
Den måde du formår
 at trække folk ind i dit spind på
dine flamboyante løgne
 der fastlåser og fryser dem
  i din tavse kvindelist
For du har altid
 din vifte af træk
  masker til det rette formål
du kan være nøgen
 eller beklædt 
men du er aldrig
 dig selv

Anmeldelse: Jeg har ikke læst ret mange digtsamlinger før, men kan godt lide den måde, hvorpå de kan bringe en helt bestemt stemning frem ved hjælp af ganske få ord. Alligevel havde jeg meget få forventninger og da jeg skævede til forfatterens alder (f. 1985), smed jeg dem alle over bord, det indrømmer jeg gerne. Det tog ikke mere end et enkelt digt, Undfanget, før forventningerne atter blev skruet i vejret.
Der er digte om troen, håbet og kærligheden. Om sex, længsel og identitet. Hvad man får ud af digte er meget individuelt, men for mig var det smil, latter, glæde og håb. Det indgyder respekt, når man kan skrive noget så hudløst ærligt. Især blev jeg betaget af Forbrugerhelvede; et digt der måske umiddelbart virkede meget let, men som bare er så meget mere end det.
Bogen er krydret med illustrationer af Signe Immerkjær og sætter dermed prikken over i'et.

Det var en spændende rejse og når jeg engang har fordøjet det hele lidt mere, så skal jeg helt sikkert gennem den en gang til - har da også læst et par af digtene flere gange allerede. Bogen fortjener stående applaus. Det var en sand fornøjelse og jeg er faktisk relativt tom for ord. 
I mailen beskrev Michael bogen som italiensk inspireret, sexet, rå, melankolsk og gennemarbejdet og jeg må give ham ret. Det er præcis, hvad bogen er.
TILFØJELSE 2/7: Jeg kom sådan til at tænke på Dan Turèll da jeg læste samlingen. Jeg er ret vild med Onkel Danny, så det er bestemt en positiv ting. Synes lige det skulle med :)

Karakter: 5/5

Og så lige en lille bonus ;)

1 kommentar:

Piskeriset sagde ...

Sikke en dejlig anmeldelse. Nu glæder jeg mig endnu mere til at læse den :-)