torsdag den 26. januar 2012

Anmeldelse: Blomsternes hemmelige sprog

Titel: Blomsternes hemmelige sprog
Org. titel: The language of flowers
Serie: --
Forfatter: Vanessa Diffenbaugh
Sider: 369
Sprog: Dansk


Fra forlaget:
Lyserød rose = ynde 
Fresia = varigt venskab 
Forglemmigej = glem mig ikke 
Gerbera = munterhed


Victoria Jones har hele sin barndom været anbragt hos forskellige plejefamilier og har aldrig ladet noget menneske komme tæt på. Blomsterne og deres betydning bliver derfor hendes måde at kommunikere med verden på. Som 18-årig bor hun som hjemløs i en park i San Francisco, men møder en dag blomsterhandleren Renata, som bliver imponeret over hendes store viden om blomster og evne til at sammensætte og personificere en buket. Victoria kan hjælpe andre med at udtrykke, hvad de føler, men selv har hun svært ved at stole på folk. Hun tillader ikke sig selv at blive elsket, men indleder alligevel et ikke ukompliceret forhold til Grant, som hun har mødt på blomstermarkedet. Da det viser sig, at Grant har en forbindelse til Victorias fortid, som gemmer på en smertefuld hemmelighed, tager hun en svær beslutning.


Blomsternes hemmelige sprog er en rørende roman om kærlighed, moderskab, tilgivelse og forsoning – og et interessant indblik i det victorianske blomstersprog


Anmeldelse: De første sider vendte jeg langsomt. Jeg gav mig god tid til at opfange hvert ord, at forestille mig duften fra hver enkelt plante. På hver side ventede der et nyt eventyr. Jeg kunne fornemme, at det her ville blive godt. Jeg vidste med det samme, at det her ville blive en ny favorit, hvis standarden holdt bogen igennem. Det tog mig lidt tid at komme gennem bogen, jeg tillod mig selv at nyde hvert ord, hver sætning, uden at haste gennem bogen. Guderne må vide, hvor svært det var!
Først efter de første 100 sider, begyndte den egentlige handling at udfolde sig, men pga. sprogets mangfoldighed, var det ikke noget, der betød noget. Tværtimod. Alligevel blev jeg mere og mere forundret, jo flere sider jeg vendte. At have så meget (og vigtigt) indhold, samtidig med at man kan skrive så smukt, det er en helt særlig evne.
Jeg havde dårligt lagt bogen fra mig, førend tomheden begyndte at fylde mig. Jeg ville have mere. Jeg hungrer allerede efter mere fra Diffenbaughs side. Jeg har lyst til at lukke bogen op igen med det samme og nyde hver side på ny.

Karakter: 5/5

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Det lyder fuldstængig fantastisk! du forstår virkelig at sælge en bog. desværre synes jeg man bliver lidt ør i hovedet af at læse hvid skrift på en mørk baggrund. hav det lige in mente ;)
men hvor er du sej, jeg følger helt klart