lørdag den 14. april 2012

Anmeldelse: Romeo og Julie



Titel: Romeo og Julie
Org. titel: Romeo and Juliet
Serie: ---
Forfatter: William Shakespeare
Sider: 128
Sprog: Dansk

Fra goodreads: Romeo and Juliet is a tragedy written early in the career of playwright William Shakespeare about two young "star-cross'd lovers" whose deaths ultimately unite their feuding families. 

It was among Shakespeare's most popular plays during his lifetime and, along with Hamlet and Macbeth, is one of his most frequently performed plays. Today, the title characters are regarded as archetypal young lovers.

Min anmeldelse: Så fik jeg endelig kastet mig over Shakespeare. Det tog mig en enkelt dag, at komme gennem historien og modsat mine forventninger, var det en rigtig spændende eftermiddag. Jeg havde hørt om stykket før, men aldrig selv læst eller set stykket. Det fortryder jeg nu. Jeg følte mig som en håbløs romantiker, da jeg vendte sidste side og nu har jeg bare lyst til, at gå ud og opleve en lige så stærk kærlighed. Når det så er sagt, så skal man huske på, at det her altså er en bog, et drama, hvor forfatteren, Shakespeare, har kunnet gøre som det passede ham.
Jeg blev også overrasket over sproget. Taget i betragtning at stykket er skrevet i 1590'erne, så glider sproget let og flydende uden de store komplikationer. Og psst, det der med at unge mennesker i dag taler så grimt? Det gjorde de også dengang ;)
Jeg forstår nu, hvorfor det her er blevet så stort et værk, som det er. Det er en klassiker af de helt store og man skal virkelig unde sig selv oplevelsen - den er det hele værd!

Karakter: 5/5

Ingen kommentarer: