Anmeldelse: Dagpengeland

Org. titel: ---
Serie: ---
Forfatter: Lau Aaen
Forlag: Gyldendal
Sider: 198

Fra forlaget: En surrealistisk og tragikomisk beretning om hvad man som nyuddannet, arbejdsløs akademiker er tvangsindlagt til som deltager på jobsøgningskursus i det statslige aktiveringssystem.
Lau Aaen har følt det som sin pligt, "at fortælle om den overvældende fornuft, med hvilken statskassens stakater finder anvendelse i beskæftigelsessystemet. Og med hvilken omtanke, menneskelige ressourcer sættes i scene."  Om hvordan hele mennesker bygges op fra grunden ved hjælp af personlighedstests, håndtrykstræning, øjenkontakt, smil, jobsole, jubel-sange, teoretisk telefoni, sultne afrikaneres selvrealisering, edb, krystalkugler og råd om, hvorfor man aldrig skal sige, at man ikke længere spiller badminton

Anmeldelse: Takket være denne bog, ved jeg nu hvor let det er at få et job, når jeg engang er færdiguddannet. Hvis jeg bare husker at drikke min kaffe op, give et ordentligt håndtryk og ikke fortæller, at jeg kan lide at spille kort (ironi kan forekomme).

Lau Aaen har gjort det rigtig godt med denne bog, der fik mig til at grine højt. Alligevel blev jeg ikke glad af den. Jeg blev ærgerlig. Det er helt absurde ting, der bliver beskrevet i denne bog, men jeg kunne bare ikke lade være med at grine. En tragikomisk bog, i ordets bogstaveligste forstand. Jeg falder givetvis udenfor målgruppen, men jeg hyggede mig alligevel med bogen. Jeg var godt underholdt de par timer, det tog mig at læse bogen.

Vi følger Lau på et jobsøgningskursus, hvor han skal blive bedre rustet til at skrive ansøgninger, klare jobsamtaler og i sidste ende få sig et job. Undervejs lærer læseren, hvordan man kan bruge google til at søge efter job, hvordan man tegner en flot sol og hvordan man bare skal begynde at snakke om håndbold - det er nemlig den sikre vej til et job.

Det er en på en gang politisk og samfundsfaglig bog, og derfor er der sikkert også mange, der ikke vil bryde sig om den. Jeg læste den dog for underholdningens skyld (undskyld Lau) og den faldt bestemt i min smag. Jeg havde et par super hyggelige timer.

Karakter 1-5: