søndag den 16. december 2012

Anmeldelse: Anna and the French Kiss




Titel: Anna and the French Kiss
Org. titel: ---
Serie: ---
Forfatter: Stephanie Perkins
Forlag: Dutton (Penguin)
Sider: 372
Sprog: Engelsk

Fra forlaget: Anna can't wait for her senior year in Atlanta, where she has a good job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. So she's not too thrilled when her father unexpectedly ships her off to boarding school in Paris - until she meets Etienne St. Clair, the perfect boy. The only problem? He's taken, and Anna might be, too, if anything comes of her crush back home. Will a year of romantic near-misses end in the French kiss Anna awaits?

Anmeldelse: Jeg ved ikke helt, hvad jeg synes om den her bog. Først gav den mig virkelig mange gode følelser, blev så glad af den. Så begyndte St. Clais, den mandlige hovedperson, at irritere mig lidt. Jeg fik faktisk lidt følelsen af, at Anna var dum og naiv, når hun alligevel var forblændet af ham. Og det er også årsagen til, at bogen ikke får flere hunde end den gør. Udover det, så føltes persongalleriet desværre lidt tyndt og den eneste jeg egentlig sådan rigtigt blev glad for, var Meredith.
Selve handlingen fejlede ikke noget, den var meget traditionel for en YA chick-lit og det gjorde mig ikke noget; det var jo netop det, jeg læste bogen for.
Det er sjældent, jeg citerer bøger, men jeg vil gerne gøre en undtagelse med denne:
"Why is it that the right people never wind up together? Why are people so afraid to leave a relationship, even if they know it's a bad one?"
Der er bare noget rigtig og tankevækkende over det, synes jeg. Det er ting som denne, der gjorde det for mig. Sproget virkede ikke helt så overfladisk, som det ellers let kommer til i YA genren. 
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
Også det er der jo en vis sandhed over. Det fik mig til at tænke lidt i hvert fald. Det kan godt være, det bare er mig der er lidt sentimental, men sådan er det så altså bare.
Alt i alt en god bog til det lidt ældre publikum indenfor genren. Så hvis du stadig mangler en julegaveidé til den 15-16-årige pige, så kunne denne bog bestemt være et godt bud.

3 +'er: 
- St. Clair.
- Paris. Måden det var beskrevet på. Man kunne jo kun drømme!
- Anna og hendes venindes venskab.

3 -'er:
- Annas naivitet.
- St. Clair (ja, han både fascinerede og irriterede mig).
- Alt for meget uvenskab mellem forskellige personer, til at bibeholde den glade følelse bogen skabte.

Karakter 1-5: 

Ingen kommentarer: