søndag den 7. oktober 2012

Anmeldelse: To Kill A Mockingbird




Titel: To Kill A Mockingbird
Org. titel: To Kill A Mockingbird
Serie: ---
Forfatter: Harper Lee
Forlag: Arrow
Sider: 309
Sprog: Engelsk

Fra forlaget: 'Shoot all the Bluejays you want, if you can hit 'em, but remember it's a sin to kill a Mockingbird.'

A lawyer's advice to his children as he defends the real mockingbird of Harper Lee's classic novel - a black man charged with the rape of a white girl. Through the young eyes of Scout and Jem Finch, Harper Lee explores with exuberant humour the irrationality of adult attitudes to race and class in the Deep South of the thirties. The conscience of a town steeped in prejudice, violence and hypocrisy is pricked by the stamina of one man's struggle for justice. But the weight of history will only tolerate so much...

Anmeldelse: Utroligt. 22 år skulle det tage mig, før end jeg fik taget mig sammen til at læse denne klassiker af Harper Lee. Jeg har selvfølgelig hørt om den før, men har altid tænkt, at det der med bøger om racisme, det var ikke lige noget for mig. Derfor blev jeg også overrasket over, hvordan emnet er beskrevet i bogen. Det virker på ingen måde som en løftet pegefinger, men er egentlig bare en beretning set med en lille piges øjne.
De første mange sider skete der ikke så meget rent handlingsmæssigt, men jeg sad som tryllebundet og læste. Sproget var helt igennem fantastisk. Nuanceret, farvet og beskrivende på en sådan måde, at tingene blev levende for øjnene af mig. Da jeg kom godt ind i bogen, begyndte den egentlige fortælling at udfolde sig for fødderne af mig. Der er lagt vægt på rigtig mange ting og det gør, at racismen ikke overskygger det hele. Der er også plads til kærlighed, fortvivlelse, naivitet, undren og rigtig meget andet. Desværre må jeg også konstatere, at bogen jo stadig er relevant i forhold til racismen.
Karaktererne i bogen er dybe og realistiske et langt stykke hen ad vejen. Der er det uvidende, men nysgerrige barn, den lidt klogere storebror, helte-far, den mærkværdige nabo osv. Karakterer vi vel alle er stødt på enten før eller siden.
Alt i alt et helt fantastisk velskrevet stykke litteratur, som alle med respekt for sig selv bør læse.

3 +'er: 
- Sproget
- Karaktererne
- De nuancerede temaer

3 -'er:
- Bogen ligger i den lidt sværere ende når vi taler om at læse på engelsk; dette skyldes det slang der bruges. Som sådan ikke et minus, men det tager lige en kende mere tid end "normalt sprog."
- 309 sider?! That's simply just not enough!
- At så mange elever i USA tvinges til at læse bogen; den skal læses af fornøjelse, ikke af tvang. Den vil aldrig forlade dig. Okay, det er vist lidt snyd at sætte på som minus?

Karakter: 5/5 - en ny favorit!

1 kommentar:

Piskeriset sagde ...

Jeg er 100% enig - det er en fantastisk bog, som jeg også blev ret betaget af. Både rørende og tankevækkende litteratur.