tirsdag den 10. april 2012

Top ti tirsdag: Synet bedrager

Top ti tirsdag er hosted af The Broke and the Bookish. Hver tirsdag er der et nyt tema.
I denne uge er temaet "Books that were totally deceiving" - altså bøger der snød mig. F.eks. fordi bagsideteksten lovede noget andet end jeg fik, eller fordi coveret var kedeligt og bogen var rigtig god eller noget helt tredje. Derfor har jeg kaldt det synesbedrag, det er vel ikke helt ved siden af :)


1) Harry Potter og de vises sten af J. K. Rowling. "Hvad er nu det for noget pjat? Det er da for drenge!" Nogenlunde sådan var min første tanke, da jeg først blev introduceret til bogen. Da jeg var 11 år gammel, fik jeg så de første fire bøger og en helt ny verden åbnede sig for mig. Jeg har aldrig fortrudt.

2) Carrie af Stephen King. Jeg forberedte mig på en gyser, men det var ikke hvad jeg fik. Desværre. Jeg er ret dårlig til gysere, så jeg havde lige kørt mig selv op, og så kom det slet ikke. En middelmådig bog, der ikke var helt, hvad jeg forventede.

3) Blomsternes hemmelige sprog af Vanessa Diffenbaugh. Hvad, man kan da ikke skrive en hel bog om blomstersprog? Jo, det kan man så godt! Jeg havde absolut ingen forventninger til bogen, men var forelsket i coveret, så jeg var nød til at læse den og det er nu blevet en af mine absolutte favoritbøger.

4) The Hunger Games af Suzanne Collins. En bog om børn der slår hinanden ihjel. Lad mig bare indrømme det, mine første tanker var ikke positive. Slet ikke. Ikke destro mindre blev jeg glad for bogen. Jeg gav den kun 4/5 stjerner og nu da jeg sidder her, fortryder jeg faktisk lidt. Bogen bliver ved at spøge i min bevidsthed, så måske skulle den have haft 5? En ting er sikkert; Selvom jeg først læste den i januar, så skal den snart genlæses.


5) The lovely bones af Alice Sebold. Jeg var draget til bogen i lang tid og da jeg først samlede den op sidste år, måtte jeg give op. Jeg kunne ikke gennemføre bogen, fordi min oldemor lige var død to uger inden og jeg synes det var rigtig hårdt at læse om døden pga. det. Jeg samlede den så op igen sidst på året. Desværre. Jeg blev så skuffet og syntes mest af alt, den var forvirrende. Slet ikke så smuk, som jeg havde forestillet mig.

6) Before I fall af Lauren Oliver. At leve sin sidste dag om og om igen satte gang i mine forventninger. Bogen indfriede dem ikke. Jeg kedede mig og havde ingen sympati med hovedpersonen og så fungerer det jo bare ikke. Desværre. 

7) The perks of being a wallflower af Stephen Chbosky. Okay, lad mig lige først sige, at jeg respekterer alles meninger og holdninger. Den her bog...jeg forstår ikke hypen! Det er nok en af de kedeligste bøger, jeg nogensinde har læst. En af mine veninder har beskrevet den sådan her på goodreads: "GOD AWFUL! From the quotes I've seen on Tumblr and considering the huge cult following it has, to say I saw sorely dissapointed would be an understatement[...]" Jeg kunne (desværre) ikke være mere enig.

8) Beastly af Alex Flinn. Den her bog købte jeg, fordi jeg var nysgerrig og fascineret af de gode anmeldelser rundt om i blogland. Egentlig var jeg skeptisk. Helt ærligt, en genfortælling af et gammelt eventyr? Bogen gjorde hurtigt forventningerne til skamme og jeg var vild med bogen og gav den også 5 stjerner. Rigtig god bog med et par gode twists, jeg ikke helt havde forventet.


9) Twilight af Stephenie Meyer. Med al den omtale er det svært ikke at forvente noget. Jeg blev skuffet. Meget. To gange har jeg forsøgt at komme gennem den, men har givet op. Det siger alligevel noget.

10) Charlie hotel oscar kilo af Maise Njor & Camilla Stockmann. Jeg havde før haft fat i Michael Laudrups tænder af samme forfattere og jeg syntes den var rigtig kedelig, men da en god veninden for to år siden fortalte mig, at den her bog skulle jeg læse, så hørte jeg efter. Det var jeg rigtig glad for. Den gjorde det lettere at komme gennem en tid, hvor mit hjerte var fuldstændig ødelagt. Jeg vil til hver en tid anbefale den, hvis folk kommer til mig med et knust hjerte. 


2 kommentarer:

Michelle sagde ...

Nej, jeg har kun læst den der 0,5. Hmm, jeg må hellere snart få læst nogle i denne serie, og se hvad jeg selv syntes. Hehe, Man hører jo så meget - både godt og skidt. =)

Marie sagde ...

Ja jeg elsker Blomsternes hemmelige sprog, det er en fantastik historie og da jeg ikke viste noget om blomster, lærte jeg ret meget om deres budskab, hvilket var sjovt at læse om :)